Tillbaka

Konsten som språk – Nina Bondeson besökte Kävesta folkhögskola

Nina Bondeson på scen aulan.

Vad är konst? Varför gör vi konst? Vad ska vi med konsten till? Dessa var frågor som konstnären Nina Bondeson funderade kring under sin föreläsning på Kävesta 26 januari.

På förmiddagen talade Nina på Aktuellt, inför hela skolan. Ett återkommande tema under föreläsningen var att Nina ser konsten främst som en del av vårt språk, precis som det talade och skrivna.

– Jag ser konsten som en utvidgningsbar del av vår medfödda språkförmåga. Små barn uppmuntras att rita, men efter huvudfotingarna och fyraårskontrollerna blir text snabbt överordnat. Man ska lära sig läsa och skriva.

Vi lever i en bildrik värld

Trots att vi idag lever i en värld där bilder finns överallt, hela tiden, menar Nina att många har svårt att ta vara på den bildvisuella kommunikationen.

– Vi behöver få nycklar för att lära oss bildläsning, precis på samma sätt som vi lär oss att läsa i skolan. Men det får vi inte.

De flesta bilder vi ser under en dag ska få oss att köpa saker, menar Nina. Att vi skulle ”se igenom” reklamens bilder tror hon inte riktigt på.

– Jag tror att vi överskattar vår förmåga att värja oss från direkta och övertydliga reklambilder. Ögat processar hela tiden alla bilder som kommer för näthinnan.

Hur bra är vi på att tolka och resonera kring bilder?

Reklambilder ger ett starkt första intryck, men uppmuntrar inte till en djupare betraktelse.

– Många fastnar i sin första impulsiva tolkning av bilder, även när det gäller konstbilder, och det är problematiskt.

Nina ger flera exempel på reflexmässiga tolkningar av hennes egna verk. En rysk psykiatriker som bestämt hävdade att Nina var schizofren efter att ha sett ett enda verk. En politiker som ville ta ner en svartvit tavla från fullmäktigesalen eftersom den ”uppenbarligen handlade om pedofili”.

– Jag tog en lunch med den politikern, och förklarade hur man kan se på ett verk bortom sitt eget första intryck. Vi behöver arbeta pedagogiskt kring bilder för att skolbarn och vuxna ska bli kompetenta läsare av konst.

Ännu fler frågor från Konst- och formgivningslinjen

Efter lunch besökte Nina Konst- och formgivningslinjen. Medan deltagarna tecknade, stickade och arbetade fritt talade Nina öppenhjärtigt om sitt konstnärskap utifrån en rad frågor som deltagarna förberett. Till exempel:

  • Måste en konstnär se ut på ett visst sätt?
  • Hur talar man seriöst om konst med någon som inte tar konst seriöst?
  • När slutar konst att vara konst?

 Bilder från Nina Bondesons besök