Intervjuer med deltagare på Musiklinjen
Här hittar du intervjuer med deltagare som berättar om hur det är, eller har varit, att studera på Musiklinjen vid Kävesta folkhögskola.
I intervjuerna berättar deltagarna bland annat om hur det är att utbilda sig på folkhögskola och vad Musiklinjen på Kävesta har betytt för dem i deras fortsatta studier och arbete.
Mycket hjälp och uppmuntran
Justus Persson studerar på Musiklinjen 2019 – 2020 och berättar att estetiska profilkurser på folkhögskolor är ”extremt viktiga”. De ger personer med olika erfarenheter möjlighet att testa på hur det är att studera till exempel musik på heltid.
– Musiklinjen på Kävesta gör det så bra tycker jag. De som har studerat musik på gymnasiet får komma hit och verkligen utvecklas. Sen finns det sådana som mig, som inte vet vad dom gör, som får ett väldigt tydligt upplägg och mycket hjälp och uppmuntran att pusha sig själv till att bli så bra som man kan bli. Jag tror inte att jag hade kommit så här långt om jag valt en annan skola.
En fristad och en identitet
Felicia studerar på Musiklinjen 2019 – 2020 och berättar hur hon ansökte till Kävesta folkhögskola trots att hon kände sig trött på musiken. Men när Felicia väl hade kommit in så upplevde hon att musiken blev något helt annat än den tidigare hade varit.
– När jag kom hit insåg jag att det inte spelar någon roll om jag är bra eller inte. Huvudsaken är att vi gör det tillsammans och jag får utvecklas i min egen takt. Det var så skönt att hitta en fristad och en identitet i att det är spela saxofon jag ska göra.
Ny sångklang och bästa vänner
Linnea Nordström kom in på musiklärarprogrammet vid Musikhögskolan i Örebro efter tre års studier på Musiklinjen vid Kävesta folkhögskola. Här beskriver Linnea hur Musiklinjen gav henne både en egen sångklang och nya bästa vänner.
– Jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på när jag började preparandåret. ”Jag ger det en månad” tänkte jag och efter den månaden blev jag fast. Jag är så glad över att jag gav mig själv tiden att utvecklas både som sångare och som människa.
Snabb utveckling i ”folkisbubblan”
Martin Lissels väg till Operahögskolan i Stockholm gick via två års studier på musiklinjen vid Kävesta folkhögskola. Här berättar Martin om hur han lärde sig vikten av övning och disciplin, och hur folkhögskolestudierna gjorde att han kunde utvecklas snabbt som sångare.
– På Kävesta kunde jag gå in i en ”folkisbubbla” och utvecklades snabbt, både musikaliskt och personligt. Skolan ligger utanför staden, området är jättefint och att få alla måltider serverade var guld värt. Jag kunde koncentrera mig på övningen och lektionerna.
Musikalisk utveckling och själslig mognad
Daniel Frank operadebuterade 2009 när han sjöng rollen som John Sorel i Konsuln på Folkoperan i Stockholm. Här berättar Daniel Frank om vad tiden på Kävesta folkhögskolas Musiklinje 1994 – 1996 betytt för hans väg till operasångare med internationell karriär.
– Utan Kävesta hade jag inte kommit in på musikhögskolan och då hade jag inte varit där jag är idag. För mig var Kävesta inte bara en plats för musikalisk utveckling utan en plats för själslig mognad. En plats som jag alltid kommer ha varmt i hjärtat.
Flera intervjuer
- Liljan Hellsing gick på Kävesta 2007 – 2009 och arbetar 2015 som sjuksköterska
- Sofie Knese gick på Kävesta 2010 – 2012 och studerar 2015 till musiklärare
- Nicklas Boman gick på JPR-inriktningen 2013 – 2014
- Rasmus Eriksson gick på JPR-inriktningen 2013 – 2014
- Sofie Haglund gick klassiska inriktningen 2013 – 2014
- Astrid Nordström-Lammers gick klassiska inriktningen 2013 – 2014