Tillbaka

Ellinor Augustini och Maria Bygdén ställde ut på Kävesta under Konstslingan 2014

Maria Bygdén t.v. och Ellinor Augustini t.h. i halvbild. Bakom dem en vägg full av tavlor.

Ellinor Augustini och Maria Bygdén var speciellt inbjudna att ställa ut på Kävesta folkhögskola under Konstslingan 2014. Båda har studerat på Kävesta tidigare. Vi hade en liten pratstund med dem om deras tid på skolan, vad som hände sen och hur dom ser på sin konst idag.

Maria Bygdén började på Konst och formgivningslinjen 2012 för att sedan gå projektåret med inriktning måleri och screentryck. Ellinor Augustini gick på Kävesta mellan 2005 och 2006, på det som då hette bild- och formlinjen.

Kommer ni ihåg varför ni började studera konst på Kävesta?

Ellinor: Jag blev intresserad av keramik när jag gick en kurs på elevens val i gymnasiet, där jag gick dans. Så jag kollade upp vilka konstutbildningar som fanns i Örebro, och hittade Kävesta.

Maria: Jag hade jobbat i kommunen i många år och kände att jag ville passa på att göra något annat. Därför tog jag tjänstledigt och sökte till Kävesta, och det ångrar jag inte en sekund!

Hur upplevde ni tiden på skolan?

Ellinor: Stämningen i klassen var väldigt bra. Utbildningen kändes fri och tillåtande. Kävesta var ett bra första ställe att studera på. Har du inte prövat så mycket innan blir det peppande med alla olika material, att inte behöva bestämma sig.

Maria: Första gången jag var här var på ett öppet hus när dottern gick på allmän linje. Bara att se miljön var inspirerande. Att vara här andra året och få möjligheten att vara med om allt igen var spännande. Jag fick se hur folk reagerade, och såg alla leenden igen. Alla mår så bra här.

På Kävesta har jag lärt mig att tänka konst och titta på konst. Förut kunde jag se på något och tycka ”det där kan ju jag också göra”. Men, det är faktiskt inte jag som har gjort det, utan någon annan som har en tanke bakom.

Vad gjorde ni efter Kävesta?

Ellinor: Efter Kävesta gick jag ett år på Lunnevads folkhögskola, som egentligen är tvåårig. Upplägget var likt Kävestas, men mer inriktat på måleri. Eftersom keramik alltid har varit mest spännande sökte jag istället till Nyckelvikskolans keramiska linje. Sen sökte jag till Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg där jag tagit kandidatexamen och nu går mastern.

Ellinor aguustini bredvid en keramisk skulptur som hänger från taket.

Ellinor Augustini ställde ut två keramiska verk, ”Örhänge”.

Har du någon plan efter mastern?

Ellinor: Jag kommer att starta eget, och har redan fått några uppdrag. Planen är att fixa en ateljé, förhoppningsvis tillsammans med några andra från skoaln. Man måste vara fler för att kunna klara alla startkostnader, för att köpa en ugn till exempel.

Maria: Ja,  om man ska kunna fortsätta så måste man ha eget i någon form, tror jag.

Att fortsätta med konsten utanför skolmiljön, är det svårt?

Ellinor: Vi har många föreläsare som kommer till oss för att berätta om sitt konstnärskap och man får höra hur svårt det är. Jag tycker det är lite synd att man fokuserar på det. Det är klart man ska vara realistisk, men jag tänker i alla fall försöka. Jag har inte gått en femårig utbildning på högskola och tagit studielån bara för att göra något annat nu.

Maria, hur tänker du, kommer du att satsa på det här?

Maria: Jag tycker det är så skönt när du säger sådär, Ellinor! Stegen som jag tagit med att ta tjänstledigt från mitt jobb och studera två år på Kävesta innebär ju att jag är på god väg, att det faktiskt går.

Ellinor: Man får tänka på vilka andra önskemål man har i livet. Hur mycket pengar behöver man för att klara sig, och hur mycket är det värt att jobba med konsten?

Jag tycker att det är ett politiskt problem också, hur politikerna ser på konst. Vad politikerna fokuserar på skapar en anda – vad är viktigt i samhället? Som det varit nu har det verkligen inte varit konst.

Maria bredvid en abstrakt målning i blått, gult och grönt.

Maria Bygdén ställde ut sina målningar på Konstslingan 2014.

Varför sysslar ni med konst?

Ellinor: För mig är det vad jag kan, mitt sätt att förmedla och förändra. Jag tänker att jag vill kunna påverka med min konst, både samhället och den egna personen. Jag arbetar med samhällsfrågor, värderingar och hur vi ser på varandra. Min konst har som syfte att skapa en diskussion jag tycker att vi behöver.

Hur tänker du kring ditt konstnärskap Maria?

Maria: Själv mår jag ju bra när har arbetar med min konst, men jag vet inte riktigt var jag ska göra av det. Det är så mycket som jag inte riktigt vet hur det ska uttrycka sig än. Jag vill gå ett steg till men vet inte riktigt hur.

Nu när jag ställer ut här på skolan fick jag en fråga från en tidigare danselev på Kävesta som sett mina målningar och vill samarbeta på något vis, så då kanske jag kan ta det vidare.


Kävestas konstutbildningar

Läs mer om Grundutbildningen på Kävestas Konst & formgivningslinje

Läs mer om Projektåret på Kävestas Konst & formgivningslinje


Bilder från Konstslingan 2014