Nicklas Ekstrand i halvfigur framför en röd trävägg.

Nicklas – mediasäljaren som skolade om sig till industridesigner

Efter ett antal år i mediabranschen bestämde sig Nicklas Ekstrand för att bli industridesigner. En tydlig plan tog form och inleddes med ett år på Kävestas Konst och formgivningslinje 2009-2010.

-Jag behövde en grundläggande utbildning som var bred och praktisk innan jag gick vidare till nästa nivå.

Nicklas kände till Kävesta sedan innan. Faktum är att han kanske inte skulle finnas utan skolan.

– Mina föräldrar träffades faktiskt på Kävesta, så skolan har alltid funnits i mitt med vetande.

Vuxenvärlden konkurrerade ut kreativiteten

När Nicklas var yngre höll han på mycket med musik, målade och ritade. Men sedan kom vuxenvärlden ikapp, han jobbade och hade inte tid med det längre.

– Kävesta öppnade den konstnärliga världen igen. Kontrasten mellan ett vanligt jobb som är ganska begränsat och att skapa det jag själv ville släppte lös mycket energi.

Våga vara lite galen

Möjligheterna att experimentera och våga pröva sig fram tycker Nicklas var något av det viktigaste han lärde sig på Kävesta. Lärarna hjälpte till att pusha och stötta experimenterandet.

– Jag har haft mycket nytta av att våga vara lite galen. Lärarna på Kävesta var fantastiska och engagerade. Kurserna har gett mig många kunskaper som jag har stor nytta av även idag.

Den fem år långa planen gick i lås

Nicklas plan tog honom vidare till FIDU i Hällefors för ett år mer nischat mot design. Därefter gick han en treårig utbildning till industridesigner på Mittuniversitetet i Sundsvall innan det var dags att ta tillvara entreprenörslusten och starta eget.

– Nu arbetar jag som designkonsult, vilket är mycket brett. Förutom ren design från CAD-ritningar till prototyper jobbar jag mycket med de första stegen i designprocessen, att helt enkelt få ner idéer på ”papper” där jag utvecklar både form och funktion.

Båda hjärnhalvorna är viktiga för att kunna tänka fritt

I designprocessen får båda hjärnhalvorna växelverka för att komma fram till bra lösningar

– Jag börjar ofta att arbeta med det abstrakta tänkandet. En konstnärlig inställning för utvecklingen framåt. Annars är det lätt att bara ruta in sig på att göra ”rätt”. Efter det kan jag växla till att begränsa och förfina designen. Design är trots allt målstyrt och jag har tydliga krav från mina kunder.

Våra två hjärnhalvor återkommer Nicklas till. Han menar att det i skolan finns ett fokus på vänster hjärnhalva och att konstnärliga synsätt hamnar i skymundan.

– Exempelvis så är skolan uppbyggd kring att göra rätt och tänka logiskt. Jag tror att många idag saknar sin kreativa kraft. Det märks särskilt när jag har utbildningar och ser det vakna till liv hos deltagarna. Att få tänka fritt kan vara skrämmande till en början men skapar oerhörd energi när man kommer över trösklarna!

Mer information

Om du är nyfiken på vad Nicklas arbetar med kan du kontakta honom via hemsidan www.millcroft.se.