Information med anledning av coronaviruset covid-19

3 april, 2020
Information med anledning av coronaviruset

Här samlar vi uppdaterad information om hur Kävesta folkhögskola arbetar med anledning av coronaviruset covid-19.


Uppdaterat 2020-04-03 – 10.30

Distansundervisningen fortsätter hela april

Folkhögskolorna har inte fått några nya rekommendationer om hur undervisningen ska skötas för att minska smittspridningen. Därför kommer all undervisning att fortsätta ske digitalt, preliminärt hela april.

Mer information senast 28 april

Senast 28 april informerar vi om hur undervisningen kommer att bedrivas i maj.


Uppdaterat 2020-03-23 – 16.00

Alla evenemang i april inställda

I syfte att minska risken för smittspridning i samhället så ställer Kävesta folkhögskola in samtliga evenemang under april.

Det gäller evenemang som vi själva arrangerar, samt även vårt deltagande i andra aktörers program.

Det gäller även Kävestadagen, som skulle ha hållits 25 april.

Vi återkommer angående evenemang i maj vid ett senare tillfälle.


Uppdaterat 2020-03-19 – 13.30

All undervisning sker digitalt 23/3 – 13/4

Från och med måndag 23/3 kommer all undervisning att ske digitalt. Allmän kurs har redan sedan 18/3 helt övergått till digital undervisning.

Detta gäller, till att börja med, fram till och med 13/4.

Det här innebär att:

  • Alla undervisningslokaler, samt matsal, kommer att vara stängda för deltagare.
  • Alla som bor på internatet har ett giltigt kontrakt terminen ut. Vi rekommenderar dock att alla som har möjlighet att bo någon annanstans gör det under denna period.

Vi gör så här för att följa regeringens och folkbildningsrådets rekommendationer. Syftet är att minska smittspridningen i samhället så mycket som möjligt.

Information om undervisningen

Varje linje/klasslärare kommer att informera sina egna deltagare om hur undervisningen ska gå till under denna period.

Kostnader

Under perioden med digital undervisning behöver inga deltagare betala några kostnader för mat och internathyra. Räkningen som gått ut för mars månad betalas som vanligt, men alla deltagare kompenseras vid ett senare tillfälle.

Påsklovet

Under påsklovet vecka 15 är samtliga deltagare lediga från studier, precis som vanligt.

Antagningen

Vi kommer att genomföra antagningen till samtliga kurser. Alla som ansöker kommer att få mer information om hur varje enskild linje genomför antagningen. Vi uppdaterar informationen på dessa sidor kontinuerligt:


Uppdaterat 2020-03-17 – 16.30

Distansundervisning

Vi kommer från och med 18/3 att påbörja arbetet med att på sikt kunna gå över till distansundervisning för så många av skolans deltagare som möjligt.

Detta gör vi för att följa regeringens och folkbildningsrådets rekommendationer. Syftet är att så gott vi kan hjälpa till att minska smittspridningen i samhället.

Antagningen

Vi planerar att genomföra antagningen till samtliga kurser. Vi tittar just nu på hur antagningsprov och intervjuer kan genomföras för dem som inte har möjlighet att komma till Kävesta.

Alla som har ansökt till Kävesta folkhögskola kommer att få mer information via mail och/eller Schoolsoft. Därför är det viktigt att den som har ansökt till oss håller sig uppdaterad.


Vi söker violinpedagog

24 mars, 2020
platsannons-violinpedagog-2020

Till vår musiklinje söker vi dig som är violinpedagog med klassisk inriktning och som tillsammans med oss vill arbeta för att Kävesta ska vara en plats där alla känner sig välkomna och kan växa som människor genom att ta till sig nya erfarenheter och kunskaper.

Vi erbjuder dig en kreativ tjänst i vårt nybyggda musikhus, som stod klart hösten 2019, på en av landets äldsta folkhögskolor i vacker landsbygdsmiljö med familjär stämning.

Arbetsuppgifter

musiklinjen vid Kävesta folkhögskola strävar vi efter att erbjuda kursdeltagarna en strukturerad och planerad verksamhet. Lärarlaget planerar tillsammans kammarmusik, konserter, spelningar, gästlärare, besök från andra skolor mm.

I de dagliga arbetsuppgifterna ingår:

  • Violinundervisning på högre och lägre (biinstrument) stadium.
  • Undervisning, repertoarplanering och medverkan i kammarmusik.
  • Medverkan i konserter, som kan infalla kvällar och helger.
  • Mentorskap, utvecklingssamtal och praktiskt linjearbete.

Om Kävesta folkhögskola

Kävesta är en relativt liten skola, med ca 165 deltagare och 45 personal, som ägs och drivs av Region Örebro län där vi ingår i förvaltningen Regional utveckling, område Utbildning och arbetsmarknad. Vi har en estetisk profil och förutom musiklinjen har vi allmän kurs, danslinjen och konst- och formgivningslinjen. Vi anordnar en stor mängd kulturevenemang som är öppna för allmänheten.

Förvaltning Regional utveckling verkar för den regionala utvecklingen i vår region. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Region Örebro län. Ansvarsområdet är brett och sträcker sig från folkhälsa, utbildning och kultur till näringslivsutveckling, energi och klimat och trafik och samhällsplanering. Förvaltningen, som är en av fem inom Region Örebro län, består av ca 300 medarbetare. Vår gemensamma vision är ”Tillsammans skapar vi ett bättre liv”.

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

  • Har pedagogisk examen vid musikhögskola med violin som huvudinriktning.
  • Har en god pedagogisk förmåga och förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap.
  • Har god erfarenhet av kammarmusik.
  • Är flexibel, lyhörd och har god samarbetsförmåga men också kan vara självgående och kunna ta egna initiativ.
  • Har tidigare erfarenhet av att ha undervisat i violin vid musik/kulturskola eller folkhögskola.

Erfarenhet av andra stråkinstrument är en merit, samt även andra musikämnen/instrument. Har du ett eget aktivt musicerande ser vi även det som en fördel. De som kallas till intervju kommer att få spela upp ett valfritt klassiskt stycke tillsammans med vår pianolärare.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsform

Tillsvidareanställning, uppehållstjänst, på deltid 50-75%.

Kvälls- och helgarbete kan förekomma.

Tillträde: 2020-08-10

Upplysningar

Mats Johansson, tillträdande linjeledare: 073-640 77 02, mats.johansson@kavesta.fhsk.se

Lisa Rosander, rektor: 019-602 49 50, lisa.rosander@kavesta.fhsk.se

Fackliga representanter

Maria Renntun, Lärarförbundet: maria.renntun@kavesta.fhsk.se

Tom Landberg, Lärarnas Riksförbund: tom.landberg@kavesta.fhsk.se

Sista ansökningsdag

2020-04-26

Ansök här

Ansökan ska innehålla fullständig CV med meritförteckning, personligt brev samt adressuppgifter och ärendenummer till sökt tjänst (RU:2020:7).

Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.

Du ansöker via Region Örebro läns e-rekrytering. Välkommen med din ansökan!

Trötta och nöjda tillsammans – Justus om att studera musik på Kävesta

25 februari, 2020
justus-utvald-bild

Strax efter jul fick vi en pratstund med Justus, som studerar på den klassiska inriktningen vid Kävesta folkhögskolas musiklinje. Han berättade bland annat om varför estetiska utbildningar på folkhögskolor är så viktiga, glädjen i gemensamma ansträngningar och sin favoritplats på skolan.

Hjälp att pusha sig själv

Justus menar att estetiska profilkurser på folkhögskolor är ”extremt viktiga”, eftersom de ger personer med olika erfarenheter möjlighet att testa på hur det är att studera till exempel musik på heltid.

- Musiklinjen på Kävesta gör det så bra tycker jag. De som har studerat musik på gymnasiet får komma hit och verkligen utvecklas. Sen finns det sådana som mig, som inte vet vad dom gör, som får ett väldigt tydligt upplägg och mycket hjälp och uppmuntran att pusha sig själv till att bli så bra som man kan bli. Jag tror inte att jag hade kommit så här långt om jag valt en annan skola.

Deltagarna stöttar varandra

Ibland kan det vara tufft på att studera musik på heltid. Man behöver öva mycket, lära sig nya stycken och förbereda sig inför konserter. Justus tycker att ensemblespelet med de andra deltagarna är viktigt för att man ska kunna hålla uppe motivationen.

- Vi vill alla utvecklas och komma långt, men vi måste tycka om det vi gör. Det är i ensemblerna som nöjet kommer fram allra mest. Där kan man se både sin egen och sina vänners utveckling, och man stöttar och finns där för varandra. Det har alltid lyft mig över mina jobbiga stunder; när jag haft självtvivel eller varit lite för trött för att anstränga mig för min egen skull själv.

Trötta och nöjda tillsammans

Att gemenskapen på skolan är viktig märks också i att Justus favoritplats på Kävesta folkhögskola är allrummet i det nya musikhuset.

- Det är där man kan sitta och prata med sina vänner, läsa en bok och slappna av eller sjunga lite barbershop. När man stått i övningsrummet någon timme och går ut och tar en paus så kan man få sällskap av någon från andra korridoren, som också övat gräsligt länge. Då kan vi sitta där och vara trötta tillsammans, och nöjda tillsammans.

Hela intervjun med Justus

Här kan du se hela intervjun med Justus, via Youtube.

Danslinjen visade ”Clear the air” på alla hjärtans dag

20 februari, 2020
clear-the-air-2020-02-14-utvald

Precis innan sportlovet, på alla hjärtans dag, visade danslinjens deltagare sin föreställning ”Clear the air” för hela skolan.

Föreställningen bestod av tre olika koreografier som dansarna själva arbetat fram sedan slutet av november. Deltagarna valde själva utgångspunkter och skapade sedan rörelsematerial samt bestämde kostym, musik och ljussättning.

Innan föreställningarna på Kävesta besökte danslinjen även Lugnetgymnasiet i Falun samt Engelbrektsskolan och Karolinska gymnasiet i Örebro för att berätta mer om utbildningen och visa föreställningen.

Bilder från ”Clear the air” på Kävesta 2020-02-14


Mer om danslinjen

En fristad och en identitet – Felicia om att studera musik på Kävesta

17 februari, 2020
felicia-utvald-bild-webb

Strax efter jul fick vi en pratstund med Felicia, som studerar på musiklinjens jazz-, pop- och rockinriktning. Här berättar hon bland annat om hur folkhögskolemiljön blev en fristad och hur samspelet mellan lärare och deltagare gav henne en helt ny syn på vad det betyder att studera.

Bosse tvingade mig…

Efter gymnasiet var Felicia osäker på om hon ens ville fortsätta med musiken. Men hon fick en knuff i rätt riktning av sin saxofonlärare.

- Det hela började med att min gamla saxofonlärare Bosse tvingade mig. Jag kände att jag var trött på musiken och ville inte, men han sa ”du kan väl söka till Kävesta i alla fall, det är ju nära”.

Sagt och gjort, Felicia ansökte och kom på besök. Hon kände att skolan verkade mysig och att det kanske kunde vara kul trots allt.

Skönt att hitta en fristad och en identitet

Det slutade med att Felicia blev antagen till Kävesta folkhögskolas musiklinje. Och när hon väl kommit in så upplevde hon att musiken blev något helt annat än den tidigare hade varit.

- När jag kom hit insåg jag att det inte spelar någon roll om jag är bra eller inte. Huvudsaken är att vi gör det tillsammans och jag får utvecklas i min egen takt. Det var så skönt att hitta en fristad och en identitet i att det är spela saxofon jag ska göra.

Men vad är det som gör folkhögskolemiljön så speciell?

Lärarna har så jäkla kul

Felicia menar att hon tror att mycket handlar om stämningen och lärarnas inställning till undervisningen och deltagarna.

- Jag tror det beror på att lärarna har så jäkla kul. Dom behöver inte sätta en massa betyg, och har inte lika hårda regler från skolverket antar jag? Eftersom dom arbetar friare så är dom friare med deltagarna. Vi känner att vi är en del av utbildningen och får bestämma själva vad vi vill utvecklas i.

Allt detta har gett Felicia en helt ny bild av vad det innebär att gå i skolan.

- Samspelet mellan elever och lärare har varit revolutionerande för mig. Jag har insett att jag kan vara en del av skolan istället för att bara göra min grej och sen åka hem. Jag har fått inse att skolan är rolig.

Hela intervjun med Felicia

Här kan du se hela intervjun via Youtube.

Hög tid att ansöka till Kävestas utbildningar i dans, konst och musik

12 februari, 2020
dags-att-ansoka-till-kavesta-2020

Snart går ansökningstiden ut för de estetiska kurserna på Kävesta folkhögskola. Men varför är det så viktigt att det finns utbildningar i estetiska ämnen som dans, konst och musik? Och vad händer efter folkhögskoletiden? Tre av Kävesta folkhögskolas tidigare deltagare berättar mer.

My och Martin har operan gemensam

My och Martin gick inte på Kävesta samtidigt men har ändå en gemensam beröringspunkt i operan. För Martins del var det studierna vid Kävesta folkhögskolas musiklinje som väckte intresset för opera och gjorde det möjligt för honom att komma in på Operahögskolan. Martin beskriver hur folkhögskolans miljö och studieform gjorde att han kunde utvecklas både musikaliskt och personligt.

- När jag sökte till Kävesta hade jag bara sjungit sedan tvåan i gymnasiet. På Kävesta kunde jag gå in i en ”folkisbubbla” och utvecklades snabbt. Genom att bo med andra som har samma intresse skapas en utvecklande miljö där alla driver varandra framåt, förklarar Martin.

För Mys del handlar kopplingen om att hon fick jobb som dansare på Operan i München efter att ha studerat vid Iwansson International i samma stad. Iwansson är en eftertraktad treårig utbildning till dansare som är mycket tekniskt intensiv. My tycker att studierna på Kävesta folkhögskolas danslinje förberedde henne väl inför högre studier och arbete med dans.

- På Kävesta lärde jag mig även hur man arbetar med en trött kropp och hur man kan ta hjälp av momentum för att röra sig på ett mindre arbetsamt sätt. Iwanson är en väldigt fysiskt krävande utbildning, så det var en teknik som hjälpte mig mycket under den studietiden. Jag blev så klart svintrött ändå men kände att jag hade lärt mig ett sätt att arbeta på bra även med tröttheten, berättar My.

Varför är estetiska utbildningar så viktiga?

Folkhögskola är vägen vidare för många som vill studera estetiska ämnen på högskolenivå eller universitet. Estetiska utbildningar på folkhögskola skiljer sig mycket från till exempel de estetiska programmen på gymnasiet. På Kävesta folkhögskolas profilkurser har du inga andra skolämnen, och kan fokusera fullt ut på dansen, konsten eller musiken.

Vissa går direkt från gymnasiet till studier på folkhögskola, men inte alla. För somliga är folkhögskolornas estetiska utbildningar en möjlighet att även senare i livet återfinna passionen och fokusera på sina största intressen. Så var det för Annika Brunnberg som studerade på Kävesta folkhögskolas konst- och formgivningslinje. Efter att ha arbetat i Borås i trettio år tog hon chansen att studera konst när hon flyttade till Örebro.

- Jag växte upp i Borås, textilstaden, men vågade aldrig söka mig till något som handlar om design av kläder. Det känns som att jag har tagit en omväg på trettio år. Jag visste kanske redan när jag var fjorton att jag ville det här, men det blev inte så. Men nu står jag här och skapar, säger Annika.

Inspiration för dig som är nyfiken på att studera dans, konst eller musik

Det kan vara svårt att bestämma sig eller våga satsa på sin dröm. Men ta gärna del av Martin, My och Annikas berättelser om att studera på Kävesta folkhögskola för mer inspiration:

Kävestas utbildningar i dans, konst och musik

Här kan du läsa mer om Kävesta folkhögskolas profilkurser:

Härlig jazzkväll på Kävesta

10 februari, 2020
jazzkvall-2020-02-05-utvald

Vårterminens första konsert på Kävesta var en rivig jazzkväll med deltagare från musiklinjens jazz-, pop- och rockinriktning.

Konserten, som gick av stapeln onsdagen den 5:e februari bjöd på musik av Roy Hargrove, Miles Davis och Weather Report.

Stort tack till alla deltagare och vår trogna publik för en härlig kväll!

Bilder från jazzkväll 2020-02-05

Ensembler och låtlistor

Klara Lannsjö (trumpet), Simon Lennartsson (saxofon), Noel Fockstedt (gitarr), Joseph Spångberg (piano), Jonathan Persson (bas) och Ture Lewin (trummor) spelade ”Foget Regret”, ”I’m not so Sure” och ”Liquid Streets” av Roy Hargrove.

Vincent Hedman (saxofon), Ante Gibson (trumpet), Fabian Persson (gitarr), David Huss (piano), Nicklas Andersson (bas) och Arvid Josteus (trummor) spelade ”Nardis”, ”Solar” och ”Joshua” av Miles Davis.

Felicia Askemark (saxofon), Hampus Samuelsson (gitarr), Simon Dekker Linnros (piano), Hampus Isaksson (bas) och Gustav Tornberg (trummor) spelade ”Black Market”, ”A Remark You Made” och ”Birdland” av Weather Report.

Andreas Jakobsson föreläste om Dumpstringslyx och Svinnlandet

6 februari, 2020
aktuellt-2020-02-06-utvald

Temat för Aktuellt vecka 6 var matsvinn. Kävesta fick besök av Andreas Jakobsson, som har skrivit mycket om matsvinn och driver bloggen ”Dumpstringslyx”.

Andreas berättade om hur han kom i kontakt med dumpstring – att ta vara på mat som affärerna har slängt – för ungefär sex år sedan.

- Min kompis tipsade om en bra mataffär, men inte utifrån att de hade bra priser utan att de hade ett bra soprum, berättade Andreas.

Lyxartiklar i containern

Därefter har Andreas och hans familj levt nästan uteslutande på mat som annars skulle ha slängts, och han ger bort mycket till andra som behöver. Han visade flera exempel på olika fynd: 18 förpackningar löjrom, stapel efter stapel med chokladkakor och nät efter nät med apelsiner.

- Jag trodde mest det skulle vara bruna bananer och ruttna tomater, men blev överraskad över att så mycket mat som var i så bra skick slängs.

Andreas Jakobsson föreläste om matsvinn på Kävesta.

Andreas Jakobsson föreläste om matsvinn på Kävesta.

Hur mycket slänger hushållen, egentligen?

Vår matproduktion står för ca en fjärdedel av all klimatpåverkan, och därför är allt svinn onödigt. En vanligt förekommande siffra är att hushållen slänger ”var tredje matkasse”. Det är en siffra som Andreas har försökt hitta belägg för, utan resultat. Han har själv räknat ut vad han tror är en mer rimlig siffra för hushållens svinn.

- Enligt mina beräkningar så tyder det mesta på att hushållen slänger ungefär 6,5 procent av maten de köper. Jag tror att man helt enkelt har misstolkat och spridit en siffra som egentligen säger att en tredjedel av all mat som produceras slängs.

Publiken fick gissa hur mycket mat hushållen slänger.

Publiken fick gissa hur mycket mat hushållen slänger.

Utgånget bäst-före-datum? Inga problem!

Andreas gav flera exempel på hur till exempel grönsaker med konstigt utseende – tomater med näsor och krokiga gurkor – gallras ut av affärerna, och att hela nät med apelsiner slängs för att en av dem har skadats. Som privatperson kan det vara svårt att påverka detta, men Andreas delade med sig av några tips på vad man själv faktiskt kan göra för att minska sitt eget matsvinn.

- Ibland blir tipsen ganska krångliga. Man ska veckoplanera sina inköp och matlagning och så vidare. Jag brukar istället säga att det lättaste man kan göra är att helt enkelt inte slänga mat. Man kan till exempel frysa in mycket mat, och mejeriprodukter som är i obruten förpackning håller i princip hur länge som helst. Jag har ätit fil vars bäst-före-datum gick ut för ett halvår sedan, utan problem.

Läs mer

Andreas blogg Dupstringslyx.

Livsmedelsverkets information om matsvinn.

Dans är kreativt, fysiskt och terapeutiskt | Intervju med My från Danslinjen 2012 – 2013

24 januari, 2020
Intervju My - Utvald bild

Strax innan jul fick vi besök av My Prim, som gick på Kävesta Danslinje 2012 – 2013. Under dagen höll My en workshop för danslinjens deltagare. Efter workshopen fick vi också en pratstund med My där hon berättade mer om sin dans-resa efter Kävesta.

Vad har dansen betytt för dig och varför ansökte du till Kävesta?

- Dansen är allt jag vill ha i ett paket: något kreativt, fysiskt och terapeutiskt. Det var när jag skulle söka till gymnasiet som jag insåg att jag måste få ha dans på schemat för att kunna studera, och sökte till dansestetiska programmet.

- Kävesta var ett perfekt mellansteg för mig efter gymnasiet. Jag visste redan då att jag ville arbeta med dans men inte i vilken form, och inte heller om glädjen, passionen eller kroppen skulle hålla för att bli just dansare. Men på Kävesta fick jag vara fysisk hela dagarna och insåg att jag blev mer motiverad av det. Jag ville bara ha mer och mer.

Vad har du gjort sen du slutade på Kävesta 2013?

- Jag var sugen på att resa, komma bort från Sverige och se något annat. Så när jag blev antagen till Iwanson International i München var det i stunden allt jag kunnat önska mig. Det var en jackpott att få studera dans på professionell nivå och dessutom utomlands.

- Utbildningen på Iwanson var tre år. Sista veckorna blev jag inbjuden till audition på Operan i München och fick jobbet. Under 2017 arbetade jag med tre olika produktioner på Operan och fick även möjligheten att gästspela i både Schweiz och Tokyo. Sedan undervisade jag och tog klasser i improvisation. Efter ett tag kände jag mig klar med München, så när min pojkvän kom in på en utbildning i Sverige bestämde vi oss för att flytta till Karlskrona.

- Förra hösten var jag i Paris två månader och var med och skapade en form av poetisk dansteater som jag än idag är ute och turnerar med. Det var ren tur att jag fick det jobbet. Regissören hade sett mig i en föreställning på Operan och tyckte att jag utseendemässigt liknade hennes kompis, som också är en utav skådespelerskorna med i produktionen. Turnén kommer att fortsätta ända in på våren 2021 så just nu är jag borta och hemma i perioder.

- När jag är hemma arbetar jag med Dans i Blekinge där vi har som målsättning att stärka den professionella dans- och scenkonsten i Blekinge. Där undervisar jag bland annat en kvällskurs i modern dans för vuxna. Jag har även kommit till en punkt där jag vill producera eget, vilket Dans i Blekinge kan vara med och ge ett enormt stöd.

Vad har du haft med dig från utbildningen på Kävesta Danslinje?

- När vi hade improvisation på Iwanson märkte jag att mina klasskompisar i början av utbildningen kände sig ganska obekväma och stressade. De flesta hade dansat mycket balett och var vana att presentera bestämde former och göra tekniskt rätt. Men jag kände mig hemma i att göra något som inte var så inrutat, något som var mer filosofiskt, och det fick jag definitivt med mig från Kävesta.

- På Kävesta lärde jag mig även hur man arbetar med en trött kropp och hur man kan ta hjälp av momentum för att röra sig på ett mindre arbetsamt sätt. Iwanson är som sagt en väldigt fysiskt krävande utbildning, så det var en teknik som hjälpte mig mycket under studietiden. Jag blev så klart svintrött ändå men kände att jag hade lärt mig ett sätt att arbeta på bra även med tröttheten.

Personligen, hur minns du Kävesta?

- Kävesta har ett otroligt bra rykte som jag verkligen tycker är befogat. De som studerar och arbetar här skapar en öppen och varm stämning som ger en tillåtelse att vara precis som man är. Det kanske låter cheesy men jag upplever att detta är unikt. Jag har varit på arbetsplatser och skolor där jag självklart också trivts väldigt bra men inte som här på Kävesta, här känner man sig trygg och välkomnad jämt.

- Det var helt fantastiskt att få komma tillbaka hit. Jag har längtat efter det och skrutit för mina kollegor. Jag hoppade av bussen med ett stort smil och log hela vägen till skolan.

Har du några tips till den som står i valet och kvalet om de ska satsa på en dansutbildning eller kanske välja ett mer ”säkert kort” efter gymnasiet?

- Jag tror många är rädda för att misslyckas. Men även om du satsar på dansen och det inte går hela vägen så har du i alla fall försökt. Det går ju att utbilda sig, jobba som dansare, och sen utbilda sig till något annat senare.

- Om du går på gymnasiet och funderar på om du ska dansa så tycker jag verkligen att du ska göra det. Du kommer att må otroligt bra av det både i stunden och flera år framåt.

- Du behöver heller inte flytta jättelångt bort och gå på en ”superhård” skola direkt. Testa några kvällskurser och se om du får mersmak. Eller sök en folkhögskola och ta det därifrån!

Bilder från Mys workshop


Julavslutning 2019

20 december, 2019
julavslutning-2019-19-20-utvald

Idag avslutade vi höstterminen med gemensam samling i aulan och en riktigt härlig jullunch. Vi passade även på att fira av alla deltagare på Allmän kurs som faktiskt tog studenten idag. Vi önskar lycka till på era fortsatta äventyr!

Omar var en av dem som avslutade sina studier på Allmän kurs idag. Rektor Lisa bjöd upp honom på scenen för att berätta lite om hur det var att agera ordförande för deltagarrådet.

- Det var nervöst, men jag är glad att jag vågade ta chansen. Jag har lärt mig att se en hel grupp individuellt och få allas röster att bli hörda.

Dans, musik och Mumin

Danslinjen inledde avslutningen med att riva av ett fantastiskt dansnummer till ”All I Want For Christmas Is You”. Sedan följde musiklinjen med både solonummer och körstycken.

I vad som börjat bli en återkommande tradition läste också Anna-Sofia Gahnfelt ur Tove Janssons ”Granen”, om Muminfamiljens chockartade introduktion till julen.

14 deltagare tog studenten

Efter den gemensamma avslutningen dröjde Allmän kurs kvar ett tag i aulan för att fira av de 14 deltagare som tog studenten idag. Bland annat fick de svara på några kluriga allmänbildningsfrågor, innan alla gick ner och åt en överdådig jullunch.

Bilder från julavslutningen 2019